تبلیغات
هتل و هتلداری - آموزش هتلداری
پیغام مدیر

ورود شما را به این وبلاگ خوش آمد عرض میکنم امیدوارم مطالب این وبلاگ مورد استفاده شما قرار گیرد.

نظرسنجی
ساعت و تاریخ

امکانات وبلاگ

این وبلاگ را صفحه خانگی خود كن !    به مدیر وبلاگ ایمیل بزنید !    این وبلاگ را به لیست علاقه مندی های خود اضافه كنید !

 

لوگو کده وبلاگ
لینك به ما


لوگوی دوستان

وبلاگ فارسی

آمار و اطلاعات
امروز :

بازدید های امروز :

بازدید های دیروز :

كل بازدیدها :

كل مطالب :

كل نظرات :

ایجاد صفحه : - ثانیه

  آموزش  هتلداری

 

راهکار مدیریت صنعت هتلداری و رستوران داری:

مدیران هتلها و رستورانها ناگزیرند به موقعیت و موفقیت هتل خود بیاندیشند و یكی از گزینه ها برای بالاتر بردن رشد علمی هتل حضور كاركنان در دوره های آموزشی ضمن خدمت است. بسیاری معتقدند كه دوره های آموزشی ضمن خدمت می تواند قابلیت های دانشی و مهارتی و نگرش مناسبی را در كاركنان پرورش دهند. با این همه، گاه عوامل زمینه ساز تغییر رفتار دركاركنان را مورد غفلت قرار می دهند؛ كه چنین غفلتی تمام تلاشهای آنان را در راستای بهبود هتل با ناكامی روبرو می سازد.


شرایط موردنیاز آموزش پرسنل هتلها:

برای آن كه در رفتار كاركنان از جنبه های دانشی، نگرشی و مهارتی تغییری پدید آید، فراهم شدن شرایط زیر ضروری است:

كاركنان خود را ناگزیر از تغییر بدانند: به دیگر سخن، كاركنان انگیزه تغییر در خود و رفتارشان را داشته باشند. با توجه به سرعت رشد علم و دانش هتلداری در جهان همه انسانها باید خود را با شرایط جدید و امروزی وفق دهند. در جهان كنونی هر چیزی تاریخ مصرفی دارد ،در مقالات قبلی نیز بارها گفته ام عمر هتل 5 ستاره 5 سال تخمین زده شده حتی مدرك تحصیلی و اگر آن نیز به روز نشود از درجه اعتبار ساقط میگردد. پس لازم است كاركنان هتل برای هر وظیفه ای كه بر عهده میگیرند تخصص به روز آن وظیفه را داشته باشند.
عهد درشکه و آبکش حصیری به پایان رسیده باید بدانیم نیاز جامعه امروزی چیست؟
كاركنان از وظایف محوله و كاری كه باید انجام دهند آگاه باشند: فقدان یا كمبود آگاهی نسبت به وظیفه و شیوه انجام دادن آن، مانعی برای گرایش به تغییر در رفتارهای موجود است. در واقع كلیه كاركنان هتل باید دارای شرح وظایف باشند. این وظیفه مدیریت منابع انسانی یا مسئول آموزش هر هتل است كه به عنوان كارفرما برای هر شغل و پست شرح وظایف ارائه نماید.

كاركنان هتل باید در جایگاه شغلی متناسب با قابلیت های شخصی و توانمندی های عملیاتی قرار گرفته باشند: كاركنانی كه ارتباط بین علایق و تحصیلات و نیز آینده شغلی خود با دوره آموزش طراحی شده نمی یابند غالباً در دوره های آموزشی شركت نكرده و یا در صورت شركت انگیزه ای برای یادگیری نشان نمی دهند. شاید مهمترین دلیل عدم رغبت به حضور فعال در این دوره ها بر میگردد به نحوه انتخاب و جذب پرسنل توسط مدیریت منابع انسانی. متاسفانه در بسیاری از هتلها و رستورانها این مشكل بصورت حاد وجود دارد كه افراد در جایگاههای تخصصی خود نیستند مثلا در بعضی هتلها صافکار اتومبیل چون پسرخاله سر آشپز قبلی بوده الان شده سرآشپز هتل لیكن با آموزش های كوتاه مدت كه بمنظور بروز كردن آموخته های قبلی است نیز نمیتوان به آنچه خواسته كارفرماست رسید.

تغییر در رفتار نیازمند پاداش است: «تغییر» نتیجه یك فرایند است؛ اگر كاركنان هتل از نتیجه تغییر منتفع نگردند و آثار آن را در رشد شخصی و پیشرفت شغلی خود احساس نكنند برای «تغییر رفتار» برانگیخته نمی شوند. دوره های آموزشی باید قدرت آن را داشته باشند كه ضرورت تغییر را به كاركنان نشان دهند و نیاز به تغییر را ناگزیر نشان دهند. همچنین، در چارچوب دوره های آموزشی است كه كاركنان هتل باید از وظایفی كه دارند و شیوه هایی كه برای برآوردن انتظارات شغلی وجود دارد آگاه گردند. ایجاد شرایط شغلی مناسب به عهده سرپرست است و بنا به تناسب وظیفه و حساسیت آن، كاركنان باید تقویت و از پاداش شایسته بهره مند گردند. اگر تفاوتی مابین آنكه در دوره های آموزشی شركت مینماید و دانسته ها را بكار میگیرد با آنكه در این نوع دوره ها شركت نمی كند قائل نگردیم مسلم است كه دیگر انگیزه ای نیز برای كسب علم و دانش بوجود نخواهد آمد

سرمایه‌گذاری در امر آموزش پرسنل هتل:

 

ricevimento.jpg

برای اینكه یك هتل یا رستوران بتواند كاركنان ماهری پرورش دهد نیاز به سرمایه‌گذاری در زمینه آموزش كاركنان دارد كه در این میان، نقش مدیر نقشی اساسی و مهم است. ممكن است بعضی استدلال كنند كه به ‌دلیل نقل و انتقال كاركنان چنانچه یك هتلی در این راه سرمایه‌گذاری كند این به سود هتلهای دیگرخواهد شد اما واقعیت آن است كه اگر آن هتل دارای فضای آموزشی مطلوبی باشد و عوامل انگیزش در آن رعایت شود در نهایت نقل و انتقال كاركنان به‌ طور طبیعی كم خواهد شد و البته اگر هتل نتواند با كاركنانش درست و مناسب رفتار كند، آنها به هرحال هتل را ترك خواهند كرد.
آموزش، هنگامی واقعاٌ به نتیجه می رسد كه مدیرهتل تلاش كند هتل را به‌صورت سازمان یادگیرنده تبدیل كند. در هر هتلی دنیایی از اندیشه های ارزشمند خوابیده است و تنها راه تبدیل آنها به یك امتیاز رقابتی، ایجاد تشنگی برای یافتن و به‌ كار بستن آن اندیشه‌هاست. باید دید در كجا اندیشه‌ای بهتر وجود دارد تا بتوان آن را یافت و از آن آموخت و آموخته تازه را اجرا كرد. به ‌عبارت دیگر، مدیر هتل باید شرایط را طوری فراهم كند كه كاركنان هتل تشویق شوند هم از درون و هم از بیرون هتل بیاموزند.


مدیر هتل باید شرایطی به‌ وجود آورد كه افراد، اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار دهند. برای این منظور می‌توان پاداشهایی در نظر گرفت و افرادی را كه اطلاعات خود را در اختیار دیگر همكاران قرار می‌دهند مورد تشویق قرار داد.

جلسات گروهی، یكی از ابزار مناسب برای گسترش دانش و تبادل آن با دیگران است. در این جلسات می توان هر بار موضوع یا موضوعات جدیدی را مورد بحث قرار داد و افراد را به بحث و تبادل نظر پیرامون آن دعوت كرد. در این جلسات، مدیرهتل می تواند بسیاری از مطالب مورد نظر خود را به حاضران منتقل سازد و از این راه به ‌طور غیرمستقیم به آموزش‌دهی بپردازد.
.
هر فردی كه در یك هتل استخدام می شود در بدو ورود بسیاری از مسائل را نمی داند، لذا ضروری است كه در ابتدا مدتی را تحت آموزش باشد.


چنانچه كاركنان هتل در شرایطی كاركنند كه بتوانند اندیشه های خود را مطرح سازند به شكوفایی اندیشه‌های آنان می‌انجامد. بهترین حالت آن است كه یك مدیر درباره اندیشه‌هایی كه از سوی زیردستانش به وی تسلیم می شود، نگرش مثبت داشته باشد. باید به آنها امكان داده شود تا بتوانند اندیشه‌هایی را كه به ذهنشان می رسد به كار بندند. گر چه ممكن است برخی اشتباهات نیز اتفاق افتد ولی درصد موفقیت ها بسیار افزون‌تر از زیان آنها خواهد بود.
بسیار مهم است كه مدیرهتل اطمینان یابد آیا فضای محل كار چنان است كه در آن كاركنان به‌آسانی عقاید و نظرهای خود را بیان كنند؟ آیا مدیران بخش ها به سخنان زیردستانشان گوش فرا می دهند و آیا در صورتی كه اندیشه نو و موثری یافتند آن را به كار می بندند؟ این راهكاری است برای پروراندن خرد گروهی. گردآوردن دانش و آگاهی همگان به‌طور طبیعی دستیابی به نتایج بهتر و بزرگتر از آنچه را كه مدیر به‌تنهایی می تواند به‌دست آورد ممكن می‌سازد.

مدیر هتل باید كاركنان خود را به تفاهم و توانمندی بسیار هدایت كند. او باید آنان را با سخنان ساده و دقیق آموزش دهد و هرچه بیشتر با ملاطفت مفاهیم را به آنها منتقل سازد. ولی زمانی كه لغزشی صورت گرفت و زمان اصلاح آن فرا رسید، یك مدیر هتل باید توانا باشد تا فرد خطاكار را چنان توبیخ كند كه از تكرار آن خطا جلوگیری شود. آزادی بی‌اندازه، استقرار انضباط مطلوب را در هتل با مانع مواجه می سازد و سرانجام كسانی را كه در آنجا كار می كنند از رشد و پیشرفت باز می‌دارد.

دانشجویان مدیریت هتلداری با مشخصات انواع مؤسسات پذیرایی، اصول و معیارهای انتخاب، شناخت و خرید وسایل و تجهیزات لازم برای مؤسسات پذیرایی، تقسیم كار دراین گونه مؤسسه‎ها، رزرواسیون، منوشناسی و منونویسی، شناخت مواد غذایی و انرژی ‎غذایی آنها، چگونگی نگهداری مواد غذایی، تهیه انواع غذاها، پیش غذاها وشیرینی‎ها، بهداشت مواد غذایی، بهداشت كار و ایمنی در محیط آشپزخانه مؤسسات پذیرایی و در كل هرآنچه برای اداره ومدیریت صحیح و مناسب یك هتل، متل، رستوان و موارد مشابه ضروری است، آشنا می‎شوند.
توانایی‌های لازم :
با توجه به نوع كار فارغ‎التحصیلان این رشته، دانشجویان باید علاوه بر زبان انگلیسی به زبان دوم ( یكی از زبان‎های فرانسه، آلمانی یا عربی) تسلط داشته باشند. البته در دانشگاه دروسی دراین زمینه ارائه می‎شود. همچنین دانشجویان این رشته باید از روابط اجتماعی خوبی برخوردار بوده و قدرت تجزیه و تحلیل و خلاقیت بالایی داشته باشند.
موقعیت شغلی در ایران :
فارغ‌التحصیلان مدیریت هتلداری می‌توانند در زمینه‌های تخصصی صنعت هتلداری مانند واحدهای پذیرایی و اقامتی, مؤسسات ملی و جهانگردی و شركت‌های حمل و نقل هوایی فعالیت كنند.

لیست دروس سال اول : Diploma

The contemporary hospitality industry
The developing manager.
Customer service.
Food and beverage operation
Rooms division operations
Management accounting for hospitality.
Hospitality operation management.
People management

سال دوم : HNC

The contemporary hospitality industry
Customer service
People management
Introduction to internet and e-business
Food and beverage operation
Rooms division operations
Hospitality operation management
Quality management

سال سوم HND

The developing management
Procurement
Marketing
Facilities operation
Management accounting for hospitality.
Industry experience
Conference and banqueting management
Research project
ویرایش شده در یکشنبه 30 فروردین 1388 و ساعت 11:45 ق.ظ

ارسال شده توسط سجاد سیروسی در تاریخ‌ دوشنبه 19 اسفند 1387 - 10:14 ق.ظ | نظرات (- -)

چند مطلب اخیر آرشیو شده