تبلیغات
هتل و هتلداری - انواع هتلها
پیغام مدیر

ورود شما را به این وبلاگ خوش آمد عرض میکنم امیدوارم مطالب این وبلاگ مورد استفاده شما قرار گیرد.

نظرسنجی
ساعت و تاریخ

امکانات وبلاگ

این وبلاگ را صفحه خانگی خود كن !    به مدیر وبلاگ ایمیل بزنید !    این وبلاگ را به لیست علاقه مندی های خود اضافه كنید !

 

لوگو کده وبلاگ
لینك به ما


لوگوی دوستان

وبلاگ فارسی

آمار و اطلاعات
امروز :

بازدید های امروز :

بازدید های دیروز :

كل بازدیدها :

كل مطالب :

كل نظرات :

ایجاد صفحه : - ثانیه

         انواع هتلها

 

متلMotel: مثل تلفیقی است از دو واژه Motel و  Hotelواساساً ماهیت بین راهی داشته و معمولا خارج از شهرها قرار دارد. در تعریف متل می توان گفت که هتلی است که در آن مسافران می توانند با خودروی شخصی وارد شده و حتی خودرو را مقابل درب اتاق خود پارک نمایند یکی از مشخصه های اصلی متل ها عدم وجود لابی در آنهاست چرا که میهمانان به مجرد وارد شدن به متل بدون نیاز به پیاده شدن کلید اتاق خود را از رسپشن دریافت نموده و مستقیما به سمت اتاق خود رانندگی می نمایند.

هتل پانسیون Hotel pension: در شهر واقع شده و تعدادی اتاق ،سالن غذا خوری – به اندازه ای که بتواند غذای ساکنان اتاقها را تامین نماید- کتابخانه و سالن مطالعه و اتاق تلویزیون در آن پیش بینی و آماده شده است . پانسیون معمولا اتاق را به صورت ماهانه و یا سالانه اجاره داده و مشتریان دیگری را از خارج هتل برای صرف غذا نمی پذیرد. بر همین اساس معمولا سالن غذا خوری پانسیون فقط به اندازه احتیاج اتاق ها در نظر گرفته می شود . در پانسیون ها مقررات خاصی وجود دارد و مسافران می بایست در ساعات معینی برای صرف صبحانه ،نهار و شام سر میز حاضر شوند و تا ساعات مشخصی نیز درب ورودی پانسیون باز است.

ریزورت هتل Resort Hotel : به هتل هایی اطلاق می شود که معمولا نزدیک چشمه های مواد معدنی و یا ساحل قرار دارند. (هتل های مخصوص استراحت)

هتل آپارتمان Apartment Hotel: هتل مکانی است برای اقامت تا در آن از مسافر پذیرایی شود . حال اگر امکان پذیرایی در هتل کاهش یابد، هتل آپارتمان شکل می گیرد. در هتل آپارتمان وسایل آشپزی وجود دارد و نیازی به رستوران احساس نمی شود. اقامت در هتل آپارتمان بسیار شبیه به اجاره آپارتمان است با این تفاوت که قرارداد اجاره ای وجود ندارد و مسافر هروقت بخواهد می تواند با هتل تسویه حساب نموده و آنجا را ترک نماید. بر خلاف هتل ها که دارای شرایط سختی هستند هتل آپارتمانها دارای انعطاف پذیری بالائی بوده و انواع بسیار متفاوتی دارند. معمولا شبیه هتل ها ساخته می شوند و دارای تعداد زیادی آپارتمان می باشند. دوره اقامت در آنها بسیار متفاوت بوده و از چند روز تا چند ماه متغیر است . معمولا قیمت آنها از هتل های هم ردیف پایین تر است مسافرینی که در آن اقامت می گزینند آنرا به مثابه خانه خود انگاشته که موقتا از محل اصلی زندگی آنها به دور است. بنابراین هرآنچه که در خانه فراهم است ممکن است در هتل آپارتمان نیز فراهم باشد.

انواع هتل ها بر حسب ستاره

هتل های 2ستاره : تمیزی و راحتی و دکوراسیون منظم و هماهنگ از الزامات این هتل ها می باشد . ارائه رتبه دو ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد:

خانه داری بسیار خوب، دکوراسیون جذاب و وجود تلویزیون رنگی در تمام اتاقها ، مبلمان با کیفیت ، دارای رستوران با قابلیت ارایه سرویس در هر وعده غذایی، استخر شنا،خدمات رسانی به اتاق ها، ورودی هتل با ظرفیت مناسب، تخت هایی با اندازه معمولی و بزرگتر، سرویس حمام خوب وزیبا ، قفسه های کافی، امکانات تفریحی، حوله و صابون با کیفیت بالا ، پرسنل آموزش دیده و لاندری و روم سرویس.

هتل های 3ستاره: در هتل سه ستاره خدمات به طور کامل ارایه می گردد و به طور شایسته مدیریت می شود، این هتل ها دارای چشم انداز زیبا و امکانات گسترده اند. ارائه رتبه سه ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد:

نظافت و خانه داری و نگهداری عالی، هال ورودی بزرگ با طراحی جذاب، فضای پذیرش فعال 24 ساعته، اتاق های بزرگ و راحت، بدون سرو صدا با نور کافی و فضای نشیمن با دکوراسیون جذاب و گاهی نقاشی روی دیوار،مبلمان با کیفیت بالا ، سیستم مرکزی تهویه هوا و سیستم حرارتی ، اتاق های مفروش شده با کیفیت بالا و دارای تشک های عالی ، ترموستات کنترل درجه دما ، سرویس حمام زیبا که بعضی از آنها دارای وسایل آرایشی ، صابون و حوله با کیفیت عالی است ، دارای سوئیت اتاق لوکس، محدوده زمانی سرویس دهی اتاق ها گسترده می باشد. وجود دو دستگاه تلفن در اتاق یکی کنار تخت و دیگری در حمام یا روی میز ، استخر شنا در محوطه ساختمان یا نزدیک آن، خدمات بیدار کردن، وجود بیش از یک رستوران با غذای عالی ، امکانات تفریحی برای میهمان از قبیل سونا، گلف و ... ارایه خدمات ویژه از قبیل اتاق ملاقات، پارک اتومبیل توسط مستخدم.

هتل های 4 ستاره: این هتل ها نه تنها باید کلیه خدمات لازم را ارائه دهند بلکه باید از خود هویتی داشته باشند. تامین راحتی و آسودگی میهمانان هدف اصلی کارکنان می باشد ، آنها آموزش دیده ، کارآمد و آگاه و مودب می باشند این نوع هتل ها دارای امکانات متنوعی هستند. ارائه رتبه چهار ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد:

خانه داری و نگهداری فوق العاده از هتل، اتاق و فضای سبز، طراحی ساختمان بصورت خاص و جالب ، هال ورودی لوکس، مبلمان بسیار خوب، فضاهای عمومی ، آثار هنری کیفیت بالای فرش و گل و تازه، چشم انداز محیط طبیعی و فوق العاده ، فضای مناسب و دکوراسیون جذاب برای پذیرش، رزرواسیون بسیار سریع و کارآمد، کارکنان متعهد با یونیفرم، وجود دربان، مدیریت متخصص، تجهیزات عالی رستوران و غذاهای متنوع، خدمات رسانی عالی به اتاق ها، وجود اتاق های بزرگ با نور کافی و مبل مناسب و زیبا ، دارای تلویزیون و دکوراسیون عالی و تزئین شده با کارهای هنری ، دو تلفن یکی در کنار تخت و دیگری روی میز ، دارای تشک راحت و پتوی اضافه و تخت های بزرگ و معمولی، سرویس دهی بصورت دو مرتبه در روز به اتاق ها، حمام بسیار تمیز با صابون و وسایل آرایش و حوله ، جعبه کمک های اولیه ، آیینه مناسب جهت اصلاح و آرایش، سیستم خشک کن دست، در اختیار قرار دادن لباس های راحت به میهمانان ، سیستم روشنایی هوشمند در حمام و اتاق خواب و سایر امکانات مثل حمل و نقل ، روزنامه رایگان و ...

هتل های 5 ستاره: این نوع هتل ها در ردیف اول قرار دارند. قوانین و استاندارد مربوط به هتل پنج ستاره و کیفیت آن همواره باید ثابت نگه داشته بشود. ارائه رتبه پنج ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد:

معماری و دکوراسیون زیبا و منحصر به فرد، نگه داری و خانه داری منحصر به فرد و مستمر، دارای بیش از 100 اتاق، هال ورودی، اتاق مهمان ، فضای عمومی تزئین شده با کارهای هنری، مفروش شده با کیفیت بالا، لابی بسیار زیبا ، دفتر پذیرش بسیار منظم در فضای کافی و آرام، دارای نگهبان و سرویس 24 ساعته، پرسنل آموزش دیده و متعهد، تزئین اتاقها با استفاده از اشیاء عتیقه، دارای 3 نلفن(کنار تخت ، روی میز و داخل حمام)، تمیز کردن اتاق بصورت دو مرتبه در روز، سرویس حمام زیبا و مدرن، دارای رستوران عالی و غذاهای متنوع و سرویس غذا دهی ، امکانات رستوران جذاب ، سرویس حمل و نقل،مغازه و فروشگاه پوشاک، یخچال در داخل اتاق ها با انواع نوشیدنی ها.

کارکنان در هتل پنج ستاره: بسیار مرتب و یونیفرم پوشیده با لباسهای شیک، مودب و آگاه و کارآمد و  روابط عمومی خوب ، نسبت به رفع نیازهای مهمان متعهد هستند و بسیار عالی سرویس می دهند. دارای مدیر حرفه ای ومتخصص ، سازگاری و هماهنگی سرویس ها، تداوم نگهداری و خانه داری بی عیب و نقص اجزاء اصلی و اساسی برای حفظ درجه 5ستاره می باشند.

نکته مهم : نکته مهم درباره ستاره هتل ها و هتل آپارتمان ها اینست که « هتل ها را از یک تا 5 ستاره طبقه بندی می نمایند در حالی که مهمانپذیرها ، مهمانسراها و هتل آپارتمان ها را از یک تا 3ستاره طبقه بندی می نمایند. به تعبیری دیگر هتل آپارتمان 3ستاره با هتل 5ستاره برابری می کند و این دو نوع از مراکز اقامتی از نظر کیفیت و خدمات دهی در گروه خودشان بهترین هستند.»

                                      مشکلات سرمایه گذاری وساخت هتل

در تمام جهان صنعت هتلداری را یک حرفه بین المللی می شناسند. افراد اگر برای سرمایه گذاری و ساخت هتل در تمام زمینه ها اگر تخصصی عمل نکرده و نیازها را از قبل پیش بینی نکنند هرگز موفق نخواهند بود و سرمایه هنگفتی را از دست خواهند داد و ساختمانی که برای هتل ساخته می شود برای بهره برداری هتل مناسب نخواهد بود.
سرمایه گذاری در ساخت هتل این نیست که فقط مهندسی نقشه ساختمان را بدهد هرگز نباید به نقشه مهندسی که بدون مشاوره با متخصص هتلداری در اختیار سرمایه گذاران این صنعت می گذارد شروع به ساخت هتل کرد زیرا اگر در تمام زمینه ها ساختمان و دسترسیها، تاسیسات، طراحی، تجهیزات، چیدمان، که برای هریک از انواع هتل، هتل آپارتمان، پانسیون، هتل بازرگانی، هتل فرودگاهی و تخصصی عمل نکنند; باعث زیان های هنگفتی خواهندشد.
همان طوری که در تمام ایران هزاران هتل و هتل آپارتمان با مشکلات معماری فراوانی ساخته شده، تمام این هتل آپارتمان های ساخته شده با ساختمان مسکونی فرقی ندارد و به عنوان نمونه یک مورد نمی توان یافت که برای هتل آپارتمان طراحی شده باشد یا فرقی با آپارتمان مسکونی داشته باشد، پاسخگوی این خسارت های سنگین که به سرمایه گذاران وارد شده و می شود چه کسی است؟
زیرا این هتل و هتل آپارتمان های ساخته شده یا در دست ساخت بدون کارشناسی و تخصصی عمل شده است و باعث شده برای سرویس دهی با استخدام تعداد بیشتر پرسنل نتوانند سرویس دهی مطلوبی ارائه دهند و برای اداره و کنترل آن با مشکلات زیادی روبه رو بوده اند و خواهند بود و از تکنولوژی روز بدور بوده اند برای مشاوره چندین هتل آپارتمان و هتل بزرگ درحال ساخت در شهرستان مختلف ایران دعوت شده بودم وقتی با دلایل منطقی متوجه اشکلات ساختمان و دسترسیها می شدند خوشحال بودند که هنوز در حال ساخت هستند و می توانند نقشهها را تغییر دهند و به گفته خود سرمایه گذاران و مهندسان اگر با همان نقشههای قبل هتل ساخته می شد ضمن هزینههای زیاد برای ساخت و بهره بردای هتل مناسب نمی بود تغییراتی که در نقشه ساختمان به وجودآورده ساختمان مناسب هتل شد، اغلب این هتلها حتی در ارتفاع بخش ها، دسترسی و معماری، اندازهها، فضاهای ضروری و.. مشکل داشتند و چنانچه تغییرات را انجام نمی داند هزینه خرید تجهیزات و استخدام نیروی انسانی آنها به چند برابر می رسید نقشهها و نام این هتلها در شهرستان های مختلف در دفتر اینجانب موجود است.
ضرورت ها برای سرمایه گذاری و ساخت هتل تنها ویژه یک کشور پیشرفته نیست بلکه این ضرورت ها در تمام کشورها وجود دارد سرویسهای متعدد و متنوع و خدمات که در طول اقامت مسافرین لازم است داده شود و مسافرین عادت کنند تا نیازهایشان را از هتل دریافت کنند هرگز در هتل ها و هتل آپارتمان های ساخته شده و درحال ساخت دیده نشده است حتی دریغ از یک پارکینگ مناسب مهندس مشاور هرچند قوی و آرشیتکت هرقدر خلاق و با تجربه باشد بدون دستیابی به اطلاعات و آگاهی های ویژه، هرگز نمی تواند به طراحی هتل بپردازد. مهندسین باتجربه و تیزبین بعداز جلسات متعدد با متخصص هتلداری (مشاور هتلداری) و جمع آوری اطلاعات کامل، ازتفاوت بین انواع هتل، انواع رستوران، انواع اتاق، انواع تخت و دسترسیها و فضاهای موردنیاز، تجهیزات و تکنولوژیها برای سیستم گردش کار و کنترل های ضروری شروع به طراحی نقشه هتل می کنند. زیرا مهندسین تفاوت بین انواع هتل های گوناگون را با یکدیگر و همچنین ویژگیها و اندازههای لازم بسیاری از فضاهای مهم موردنیاز ضروری، و نحوه دسترسیها، ویژگی هر یک از تجهیزات و حجم کار یک هتل یا بخش های آن هتل به خصوص، مشکلات هتلداری، نحوه اداره کردن هتل و کنترلهای لازم را لمس نکرده و از آن اطلاعی ندارند و هرگز نمی توانند سیستم گردش کارهتل را طراحی کنند به همین دلیل در تمام جهان شرکت های ساختمانی معتبر و مشهور هتل ساز برای ساخت یک بیمارستان از پزشک مشاور و کارخانه از مشاور صنعتی و هتل از مشاور هتلداری استفاده می کنند.
مهندس مشاور و آرشیتکت آگاه و با تجربه قبل از اجرایی شدن حتما متخصص امور هتلداری را در جریان کامل قرار خواهد داد و مشورت می کند و مهندسین ساخت و تمام تیم ساخت ساز هتل باید و بدانند بعداز افتتاح هتل هیچ کدام آنها در هتل درحال بهره برداری حضور ندارند آنها که تمام عمر هتل در این ساختمان خواهند ماند و مشکلات را لمس و با مشکلات باید بسازند گردانندگان هتل هستند در نتیجه باید، در درجه اول خواست مشاور هتلداری در همه موارد ساخت هتل لحاظ گردد «زیرا او حجم کار این معماری ساختمان هتل را می داند» و سپس بهره برداران یا گردانندگان هتل.
هتلداری یک صنعت شناخته شده بینالمللی است در نتیجه نوشتن و طرح هرکار صنعتی و توجیهی توسط مشاور و متخصص مربوطه به آن صنعت داده می شود مثل یک کارخانه لازم است برای شروع کار صنعتی ابتدا طرح توجیهی صنعتی توسط مشاور مربوط به آن صنعت داده شود و پس از طرح توجیهی به مهندس مشاور سپرده می شود تا تبدیل عمل شود پس ابتدا می بایست با اظهارنظر مشاور امور هتلداری مشاور ساخت انتخاب گردد.
در واقع پس از تهیه طرح توجیهی توسط مشاور هتلداری است که مشاور طرحهای فاز اول را تهیه و به تائید مشاور هتلداری رسانیده و تبدیل به طرح اجرایی خواهد شد.
همان طوری که طرح توجیهی هیچ گونه ربطی به مهندس مشاور ندارد و با کمک گروهای مالی و اعتباری انجام می شود و مربوط به امور مالی اداری کارفرما، سرمایه گذار خواهد بود که از حسابرسان خبره یا قسم خورده یا برنامه نویسان توجیه اقتصادی استفاده می کنند برای این منظور این افراد بهترین و مناسبترین هستند.
ضمنا دیده شده که روش ساختمان سازی به هم خورده و مهندسین مشاور، پیمانکار در یک شرکت ادغام و شرکت های تشکیل شده که نقش کارفرما مشاور و پیمانکار و حتی فروشنده و واسطه بعداز آن را نیز دنبال نموده اند که فاقد ارزش است.
در صورتی که این جدایی ها برای مهندس مشاور پیمانکار و دستگاه نظارت کارفرما بسیار منطقی لازم بوده است.

نقش مشاور:

 مشاور وقتی می تواند سیستم درستی ارایه بدهد که آگاهی کامل از تکنو لوژی که می تواند در هریک از انواع هتل به خصوص به کار گرفته شود و راه های سرعت در کار، خدمات، شناخت کامل از معماری، تاسیسات و مدیریت هتل و مشکلات هتلداری را کاملا لمس کرده باشد. کسی که به عنوان مشاور هتلداری برای هتلی مشغول به کار می شود، باید از اندازه و انواع اتاق ها، آشپزخانه، پنتری، تختها، لوازم پارچه ای، صوت، نورپردازی، ایمنی برای آتش سوزی و نوع و نصب آسانسورها که بستگی به معماری ساختمان دارد و ویژگیهای آن، نوع دستگاه تلفن و ویژگی های آن، نوع موکت خلاصه ویژگی های کلیه تجهیزات و وسایل هتل و اندازه های بخش های مختلف هتل و استاندارد و نرم افزارها و سخت افزارهای جدید و مختلف و قابلیتهای سیستم های نرم افزاری و لینک با تکنولوژی و شبکه LAN، سیستم گردش کار، حتی رنگ لوله های تاسیسات هتل و استانداردهای آن کاملا آگاه باشد. به عبارت دیگر در تمام قسمت های هتل چه ازنظر فنی مهندسی، معماری، طراحی، نرم افزاری و سخت افزاری کامپیوتر و خلاصه کلیه قسمت ها سردر بیاورد تا بتوان هتلی بدون نقص ساخت و مشاور هتلداری باید تمام اتفاقاتی که ممکن است در هتل پیش آید پیش بینی کند.
مشاور هتلداری مسوول نظارت بر این سرمایه گذاری کلان می باشد تا هزینهها درست انجام شود.
سرمایه گذاران ساخت هتل می بایست قبل از شروع عملیات ساخت با متخصصین آگاه از امور هتلداری که حداقل مشاور چند هتل بزرگ بوده اند و چند کار اجرایی داشته اند و آگاهی کامل از پیچیدگیهای این صنعت دارند و آشنا به کلیه نیازها و تکنولوژیهای مربوط به هتلداری هستند و از تخصص و تحصیلات آنها اطمینان حاصل کرده اند، مشورت نمایند
سرمایه گذارانی که با مشاوره اشخاصی که دوره های کوتاه مدت هتلداری دیده اند یا رشته تحصیلی آنها هتلداری نبوده و تجربه ای در مدیریت هتلداری نداشته اند و مشکلات اداره هتل را لمس نکرده اند و تخصصی و کار اجرایی در این رشته نداشته اند، بزرگترین ضربه را به سرمایه خود وارد کرده اند. 

                                                      انواع اتاقها

 

اتاق یك نفره : اتاق یك نفره كه سینگل نامیده می شود . دارای یك تخت می باشد و اختصاراً با علامت SGL نشان داده می شود .

 اتاق دو نفره :  اتاق دو نفره كه دبل یا توئین نامیده می شود . دبل یعنی اتاقی كه یك تخت دو نفره به هم چسبیده دارد و توئین اتاقی است كه دو تخت مجزا دارد و اختصاراً با علامت DBL نشان داده می شود .

 اتاق سه نفره :اتاق سه نفره كه تریپل نامیده می شود . دارای 3 تخت تك نفره و یا یک تخت تک نفره و یک تخت دونفره به هم چسبیده می باشد و اختصاراً با علامت TPL نشان داده می شود .

 سوئیت  Suite: به اتاقی گفته می شود كه قسمت جلوی آن مختص پذیرایی و پشت آن اتاق خواب قرار گرفته است ، در بعضی از هتل ها قسمت پذیرایی در پایین و چند پله بالاتر اتاق خواب و حمام قرار دارد ( دوبلكس ) البته می توان در سوئیت یك آشپزخانه كوچك نیز دایر نمود .

  آپارتمان  Apartment  :عبارت است ازیك هال و پذیرایی با یک ، دو و یا سه اتاق خواب كه هر كدام دارای دو تخت است . در صورتی كه دواتاقه باشد، معمولاً یك اتاق ( دبل ) یك تخت دو نفره و اتاق دیگر توئین، دو تخت یك نفره خواهد داشت .هر آپارتمان یك حمام مشترك دارد و یك آشپزخانه كوچك.معمولاً در قسمت پذیرایی به تعدادكافی صندلی یا مبل راحتی وجود دارد.

  استودیو Studio : به اتاقهایی گفته می شود كه در بدو ورود به شكل اتاق پذیرایی دیده می شود ولی در صورتی كه مبلها یا كاناپه ها را به صورت تختخواب در آورند حكم اتاق خواب را خواهد یافت، از این رو روزها اتاق پذیرایی و شبها اتاق خواب است .البته كاناپه ها طوری ساخته شده اند كه می توان بالش و پتو و ملحفه را  داخل آن جای داد. اتاق استودیو حمام نیز دارد، استودیو می تواند آشپزخانه كوچكی نیز داشته باشد .

  كانكتد روم  Connected Room  : دو اتاق تودرتو را می گویند، هر دو اتاق به راهرو اصلی هتل راه دارد و هر كدام به تنهایی یك اتاق كامل است و حمام جداگانه ای هم دارد، این دو اتاق به وسیله یك در از وسط به هم متصل است. چنانچه یك خانواده چهار نفره ، چنین اتاقی را درخواست نماید ، بچه ها در یك اتاق و پدر و مادر در اتاق دیگر اقامت خواهند نمود ، بدون این كه درب راهرو اصلی را باز كنند، دو اتاق از درب وسط می توانند با هم در ارتباط باشند.

  كابانا  Cabana :اتاقی است هم كف، كه پنجره آن به محوطه ای باز می شود كه متصل به استخر شناست. ساكن چنین اتاقی می تواند برای تعویض لباس از اتاق مخصوص خود استفاده نماید .

  فیستا سوئیت  Fiesta Suite  : این نوع سوئیت ها معمولاً در هتل هائی قرار دارند که دارای سالن عروسی است و پس از پایان مجلس عروسی ، برای استراحت و خواب در اختیار عروس و داماد قرار می گیرد . معمولاً مخارج این سوئیت قبلاً جزو هزینه های مجلس عروسی منظور گردیده و حساب جداگانه ای ندارد .

اتاقهای دیگری هم در هتلها و متلها وجود دارند كه بنا به علاقه وتمایل مسافران دراختیار آنان گذاشته می شود .

ویرایش شده در یکشنبه 30 فروردین 1388 و ساعت 11:38 ق.ظ

ارسال شده توسط سجاد سیروسی در تاریخ‌ دوشنبه 19 اسفند 1387 - 10:16 ق.ظ | نظرات (- -)

چند مطلب اخیر آرشیو شده